Restauratie Dakvoet hervormde kerk te Haaften

In het jaar 1851 werd in Haaften een nieuwe kerk gebouwd, fier en stoer met de toren naar het oosten en hoog boven de omgeving uitkijkend.

Nu, 170 jaar later, is voor het eerst een renovatie van de kapconstructie noodzakelijk. Voornamelijk de balken in de kapvoet vereisen verbetering.

Voornamelijk muurplaat, kreupele stijlen en slofbalk zijn aangetast.

Op ambachtelijke wijze worden aangetaste delen vervangen zodat na restauratie de constructie er weer 100 jaar tegen kan.

Voor alle werk is veel geld nodig.

De provincie Gelderland zal ruim de helft van de kosten voor haar rekening nemen.

Wilt u bijdragen om de andere helft te bekostigen?

Gebruik dan deze LINK

Uw bijdrage wordt zeer op prijs gesteld

Open deze pagina als PDF

Het is januari 2021 wanneer de  renovatie daadwerkelijk kan starten. Een heel team wordt ingeschakeld.

Gedurende de renovatie is de steiger steeds vanaf de koorzijde (dus achter de preekstoel) toegankelijk. Het luik in het dak dient als toegang voor de uitvoerders van het werk en aanvoer van materiaal.

Bovenop de hanenbalken wordt een timmermanswerkplaats ingericht. Gezien vanuit die werkplaats moet geheel in de diepte het herstel van aangetaste delen uitgevoerd worden.

Met de aanvoer van de bouwkeet worden de eerste activiteiten zichtbaar

Het plan van aanpak is zodanig opgesteld, dat (hopelijk) in de kerkzaal zelf niet gewerkt hoeft te worden.

Om interieur en orgel toch tegen stof te beschermen wordt alles afgedekt.

Vóór de diensten worden de banken weer toegankelijk gemaakt.

Als eerste  wordt op het diepste punt begonnen. De slofbalk is dusdanig aangetast dat besloten is om die in zijn geheel te vervangen. Vervangen door hout bleek geen optie en daarom werd besloten de balk door kunststof gietwerk te vervangen.

Na het verwijderen van de slofbalk en het plaatsen van bekisting wordt de gietmortel in 2 lagen aangebracht. Op de foto hiernaast is het bruine gietwerk na het aanbrengen van een eerste laag te zien. U ziet ook de schenkels (ribben waar het plafond tegenaan gespijkerd is) en een kreupele stijl.

In 1965 heeft J. (Jent) Personius nog meegewerkt bij het aanbrengen van het plafond. Zijn dagtekening vinden we nu terug.

Nadat de kunststof vervanger van de slofbalk voldoende uitgehard is kunnen de eerste aangetaste houten delen door nieuw hout vervangen worden. U ziet hieronder de gerenoveerde kreupele stijl van één van de constructies en een nieuw blokkeel.

Er zijn 23 van deze spantbenen te vinden in de dakconstructie.

Als  dan het weer het toelaat kan ook een deel van het dakbeschot weggenomen worden en de dakgoot verwijderd, zodat aan de muurplaat gewerkt kan worden. Onderstaande foto geeft een goed vervolg te zien op de voorgaande foto. De muurplaat moet voor ca. 90% van de totale lengte vervangen worden. Dat is een kleine tegenvaller omdat maar met 20% gerekend was.

Wanneer de slofbalk, het ondereind van een spantbeen, een kreupele stijl, een blokkeel, het binnenboeideel van de dakgoot, de muurplaat en een gedeelte van het dakbeschot hersteld zijn ziet het er van binnen zo uit.

Gelukkig vragen niet alle 23 spantbenen zoveel aandacht als deze op de foto.

Bij mooi weer kon ook een groter deel van de dakvoet in één keer opengelegd worden. Dat is reuze handig om de lange en zware muurplaten te kunnen vervangen.

Wanneer het timmerwerk klaar is kan ook de leidekker (alias loodgieter) aan het werk om te zorgen dat het hemelwater netjes afgevoerd kan worden.

En de schilder kan aan het werk om de werking van de tand des tijds te vertragen en het geheel weer een fraai aanzien te geven.